Informace o Speciálně pedagogickém centru
Jedná se především o děti, žáky a studenty se sluchovým postižením, vadami řeči a kombinovaným postižením. Standardní služby jsou poskytovány bezplatně, podmínkou je písemný souhlas zletilého klienta, nebo zákonného zástupce u klientů nezletilých. Zletilý klient, nebo zákonný zástupce je předem informován o povaze, rozsahu, cílech a postupech poskytované služby a zároveň o právech a povinnostech, která jsou spojena s poskytováním poradenské služby.
Poradenskou službu poskytujeme bez zbytečného odkladu a klademe důraz na srozumitelnost při sdělování důvěrných informací.
Základní okruhy činnosti speciálně pedagogického centra
1. Individuální speciálně pedagogická a psychologická diagnostika jako podklad pro
- doporučení podpůrných opatření pro účely vzdělávání
- stanovení speciálně pedagogických intervenčních postupů včetně způsobů jejich zajištění
- zpracování návrhů na zařazování a přeřazování žáků do škol, tříd nebo studijních skupin
- zpracování návrhů vzdělávání žáka podle vzdělávacího programu, který odpovídá jeho vzdělávacím potřebám - posouzení školní zralosti a v odůvodněných případech vypracování doporučení k odkladu školní docházky
2. Diagnostika potřebnosti a zpracování doporučení k uzpůsobení podmínek pro konání
maturitní zkoušky
3. Diagnostika potřebnosti a zpracování návrhů uzpůsobení podmínek konání závěrečných nebo
přijímacích zkoušek
4. Speciálně pedagogická a psychologická intervence a poradenská podpora
5. Informační a metodická činnost, podpora a evidence
- poradenská podpora a poskytování informací o možnostech vzdělávání žáků se sluchovým postižením, o dalších poskytovatelích poradenských služeb, o jejich dostupnosti a obsahu
- poskytování informací o sociálních službách, pomoc rodinám při řešení sociálních problémů, pomoc při sestavování písemných žádostí o sociální podporu
- metodická podpora a poskytování odborných konzultací pedagogickým pracovníkům škol vzdělávajících klienty centra
- metodická pomoc školám při vytváření inkluzivního prostředí třídy, ve které se vzdělává žák se sluchovým postižením
- vedení dokumentace, evidence činností SPC a administrativa související se standardními činnostmi
- spolupráce se školami, dalšími SPC, PPP, případně středisky výchovné péče při poskytování souběžných poradenských služeb klientům
- zapůjčování odborné literatury, didaktických a kompenzačních pomůcek podle potřeb klientů, nácvik jejich používání
- metodická podpora asistentů pedagoga, jejichž působení ve třídě centrum doporučilo
- kariérové poradenství
6. Standardní činnosti speciální
- depistáž a evidence sluchově postižených dětí, žáků a studentů
- budování a rozvoj komunikačních dovedností žáka se zaměřením na orální a vizuálně motorickou komunikaci
- podpora osvojování základů čtenářských dovedností, čtení s porozuměním včetně alternativních metod čtení
- nácvik odezírání
- cvičení zaměřená na rozvoj a posilování kompenzačních smyslových funkcí
- rozvoj hrubé i jemné motoriky a grafomotoriky
- nácvik činností nezbytných pro audiometrické vyšetření
- spolupráce s příslušným odborným zdravotnickým pracovištěm, klinikou ORL, CKID FN Motol, včetně speciálně pedagogické přípravy dítěte na operaci kochleárního implantátu a následné nastavování řečového procesoru
- individuální logopedická péče jako součást odpoledního programu ve školském zařízení
- přednášková a vzdělávací činnost
- depistáž a evidence dětí, žáků a studentů s vadami řeči
- logopedická diagnostika
- logopedická intervence
- aplikace logopedických reedukačních postupů
- aplikace logopedických stimulačních programů
- zpracovávání a vedení záznamů o individůální logopedické péči
Služby v SPC zajišťují:
- dva speciální pedagogové se surdopedickou a logopedickou specializací
- jeden speciální pedagog s logopedickou specializací
Služby centra jsou bezplatné a pracovníci je poskytují dle dohody buď přímo v terénu nebo ambulantně přímo v SPC.